7 Fungsi kolagen

Kolagen adalah sejenis protein gentian/berserat (fibrous) yang menyokong tisu badan yang lain seperti kulit, tulang, tendon, otot, dan tulang rawan. Kolagen juga menyokong organ-organ dalaman. Malah gigi juga mengandungi kolagen.


Kolagen adalah salah satu protein yang paling banyak terdapat dalam badan mamalia, termasuk manusia. Malah, ia membentuk kira-kira 25 peratus daripada jumlah keseluruhan protein dalam badan. Terdapat lebih daripada 25 jenis kolagen yang secara semulajadi berlaku dalam badan.

7 Fungsi kolagen

  1. Kolagen adalah sebagai gam yang memegang badan bersama-sama, tanpanya badan itu akan runtuh. 
  2. Kolagen memiliki kekuatan tegangan yang besar, fungsi kolagen sangat berbeza berbanding lain-lain jenis protein. 
  3. Gentian kolagen penting dalam menyumbang kepada struktur luar sel-sel. Walau bagaimanapun, kolagen juga terdapat di bahagian dalam sesetengah sel.  Sebagai contoh, ia boleh didapati kedua-dua di dalam dan di luar sel. 
  4. Kolagen berfungsi bersama dengan elastin dalam menyokong tisu badan. Pada asasnya, kolagen memberikan tisu badan bentuk dan menyediakan keteguhan dan kekuatan; elastin memberikan tisu tersebut sifat fleksibiliti. Ini gabungan kolagen dan elastin adalah sangat penting dalam banyak bahagian badan, termasuk (tetapi tidak terhad) kepada paru-paru, tulang dan tendon. Malah saluran darah juga bergantung kepada kedua-dua kolagen dan elastin.
  5. Selalunya, kolagen dibincangkan berhubung dengan kulit. Ia berfungsi bersama keratin untuk memberikan kulit dengan kekuatan, fleksibiliti dan daya tahan. Bila umur semakin meningkat, kemusnahan kolagen berlaku, yang seterusnya membawa kepada kedutan. Oleh itu, kolagen adalah bahan penting bagi mereka yang mencari cara-cara untuk melawan kesan penuaan pada kulit. 
  6. Kolagen juga mempunyai banyak fungsi dan kegunaan dalam perubatan. Ia digunakan dalam beberapa prosedur pembedahan kosmetik, dijual sebagai makanan tambahan (supplement) untuk pergerakan sendi. Kolagen juga digunakan dalam merawat dan menguruskan kecederaan akibat terbakar yang teruk dalam mewujudkan pengganti kulit buatan manusia.
  7. Disebabkan fungsi kolagen begitu penting dalam badan kekurangan kolagen boleh menimbulkan masalah. Terdapat beberapa penyakit genetik akibat dari kekurangan kolagen. Sebagai contoh, osteogenesis imperfecta atau penyakit tulang rapuh. Ia terjadi akibat penghasilan kolagen badan yang menurun dengan ketara atau disebabkan oleh kehadiran kolagen yang berkualiti lebih rendah daripada biasa.

Beberapa profesional penjagaan kulit menyedari mengenai kepentingan kolagen dan menasihatkan orang-ramai mengenai cara-cara untuk merangsang pengeluaran kolagen dalam sel kulit.

1 comment:

  1. Jom Lihat Kebaikan Suntikan Kolagen.
    http://lemangpanas90.blogspot.com/2015/07/suntikan-kolagen.html

    ReplyDelete